Petre Stoica 91 de aniversuri
Petre Stoica
91 de aniversuri
Prefață
Vine joi. 1 filă jumătate
În clipa sublimă a naşterii mele
Lui Max Demeter Peyfuss
Când m-am născut era o iarnă teribilă
în clipa sublimă tata juca pe undeva biliard
scrie de altfel şi în marile cronici ale istoriei
dar nu asta vreau sa comunic în pastorala mea
adresată preacredincioşilor crescători de albine
ci faptul că tocmai în clipa sublimă a naşterii mele
arhanghelul curţilor vestea de pe gard
trecerea ultimului vas cu zbaturi
pe Mississippi în jos
Autobiografie
La zece ani credeam în legea preoţilor
la patrusprezece ani am trăit războiul
pe pâinea albă picurau stropi
din sângele verilor mei sfârtecați la Stalingrad
a venit pacea îmbrăcată în staniolul
unui nou război şi ranga luptei de clasa
era să-mi despice creştetul
apoi până-n decembrie 1989
am trăit fără memorie: în umbra
şobolanilor cu picioruşe de aur
acum la aproape şaizeci de ani pe care îi am
sap în piatra dura căutând izvoarele noastre secate
şi-n clipele de odihnă mi se oferă
opera lui Lenin într-o traducere nouă
Mama
Mama trece pe covor cu paşi de miel,
ne veghează ultimile clipe ale somnului,
puţin mai târziu, ne trezeşte cu şoapte,
şi are pentru toţi cuvinte bune de spus
căci ea peste noapte
a ştiut să alunge măruntele supărări
Din poartă aleargă sprintenă după noi
aducând batista uitată,
şi ochiul ei ager veşnic descoperă
scama rămasă pe fular sau cravată.
Obişnuieşte să spună: „Să nu răciţi, copii,
şi întorceti-vă acasă la timp”,
iar noi intrăm în mulţimea grăbită
fără s-o auzim.
Deretică din primele ore ale zilei,
aruncă zăpada strânsă-n fereastră,
duce la capăt treburi ocolite de toţi,
şi pentru frumoasele noastre soţii
aşează imortele în glastră.
Căutând în sertarul cu andrele şi panglici
îşi zăreşte portretul de tânără femeie,
zâmbeşte privindu-l şi-şi spune
că şi ea a fost asemenea fiilor ei :
zgomotoasă şi chiar neglijentă
Reîntorşi după-amiază, ne scoate paltoanele,
aleargă cu ele prin camera caldă
nespus de emoţionată de parcă
am sosit cu avionul
după ani, de la studii.
Când ne ceartă, o privim în ochi
dar gândurile noastre aleargă departe –
ea se preface că nu vede nimic
şi repede ne mângâie părul…
Bunica se aşează în fotoliu
Trag cu praştia în pereţi şi cad asemenea frunzelor
portretele vechi vai ce frumos e marinarul acela
oprit la Damasc, se ridică pulberea anilor neagră
dar bunica se aşează în fotoliu nu-i pasă
ea s-a acomodat cu poemele fără rima şi cu noul
stil de viata al pietonilor grăbiţi bunica auzise
în luna decembrie şi povestea cu bomba atomică
nu-i pasă că toate din lume cad prada revizuirilor
de cate ori deschidem televizorul nostru cel sfânt
bunica se aşează în fotoliu şi priveşte cuminte
debarcarea elefanţilor anul trecut
Din copilărie
De pe crengi curg fire subțiri de staniol
Bunica răsfoiește calendarul nou
citește că la anul nu vor fi șoareci pe câmp
și ne spune că un frig atât de mare
nu s-a mai pomenit de cinzeci de ani
„Doamne, dă-ne sănătate și belșug
Doamne, iartă-i pe păcătoși”
Vrăbiile dansează mecanic pe bălegar
din grajd izbucnesc întruna comete de aburi
și caii nechează la fel ca în basm
Roata fântânii cântă bucuria teama speranța
mama îndeasă paie multe in cuptor
ca să fie cald pentru seara crăciunului
da, în cameră e miros de brad luminos
nucile, aurite, sunt nasturi de pe hainele îngerilor
câte sclipiri duioase o, și câte lumânări colorate
iar merele au crescut în grădinile raiului
așa ne spunea bunica — ea le știa pe toate
Roata fântânii cântă bucuria teama speranța
Câinii iadului latră și deodată
din întunecate oglinzi de grădină
ies irozi cu tiare albastre galbene roșii
vocile cad peste moarte cu săbii groase de lemn
vocile care ucid balauri ascunși
poate chiar în sufletele noastre
Și nouă ni se face milă
de pruncul din ieslea pe care o poartă prin străzi
prin frigul cum nu s-a mai pomenit
de cinzeci de ani
„Doamne, dă-ne sănătate și belșug
Doamne, iartă-i pe păcătoși”
Roată fântânii cântă bucuria teama speranța
Bat clopotele undeva pe pământ
Vine circul
Vine circul Vine
pe roţi albastre şi roşii
pe roţi de frunze şi fum
Pe case din scânduri cenuşii pe nave
înaintând prin valuri de praf
circul se îndreaptă spre orăşelul nostru tihnit
aduce o lume de vise încuiate în lăzi
cu inele cu greutăţi şi cuţite
Vin pentru serile iluminate cu lămpi de carbid
orchestra cu alămuri va cânta puţin răguşit
marşuri bavareze arii de operă
şi cineva imitându-l pe Chaplin
schimonosit ca în faţa morţii
va săruta pe covorul de rumeguş
aripile artei sale căzute
Vine circul
din casele pe roţi prin hublourile cu flori de mătase
iese fumul bucătăriei
care murdăreşte aurul toamnei din pădure
printre poneii obosiţi aleargă câinii flămânzi —
prietenii artiştilor flămânzi
Iată-i intră în orăşelul nostru credincios
— aici unde oamenii spun că artiştii sunt deberdei
aici unde o fată care s-a dăruit iubitului
a fost alungată cu pietre —
intră pe străzile atât de curate
melancolica maimuţă îi salută pe toţi trecătorii
O femeie la fel de frumoasă ca Greta Garbo
— femeia circului —
se dă cu roşu pe faţă
şi duce trompeta spartă la buze
vestindu-i pe oamenii orăşelului nostru
că mâine seară
îngerii şi diavolii vor dansa pe pământ
La marginea orăşelului nostru cinstit
e coborâtă ancora artei
De pe vremea filmului mut
Lui Cornel Ungureanu
Aşteptăm gâtuiţi de emoţie.
În sală e miros de tutun şi carbid.
Lovim puternic din palme; deodată
lumina se stinge şi uşile se închid.
Pe pânza ca o batistă uriaşă de doliu
apar maimuţe, lei, rinoceri,
admirăm piramidele grave
şi faraonii dezgropați din tăceri.
După pauza de zece minute
vasul Titanic se scufundă-n ocean
în timp ce orchestra adunată pe punte
suflă din alămuri cu mare elan.
Ni se arată şi războiul cu burii,
vedem explozii, arme, râuri de sânge.
Cu fitilul aprins trece suspinul prin sală,
lângă tata cineva plânge.
Ieşim cu felinarele în stradă,
lacrimi ne curg întruna pe faţă.
Nimeni nu vorbeşte pe drum.
Florile salcâmului sunt stele de gheaţă.
Şambelan la curtea coniacului
lui Mircea Scarlat
Doamne cât de trist am fost aseară
literele mele au luat-o razna prin ploaie
m-a salvat în cele din urmă credeti-mă
amintirea unei vieţi trăite de mult
eram şambelan la curtea coniacului
scriam partituri de dragoste şi iarna
mă duceam la french cancan pe atunci
stăpâneam şi aerostate cu heliu parcă mă văd
suflând în trâmbiţă deasupra oraşului
în prezent sunt un biet poet premiat
cu frunze de urzici Doamne cât de trist
am fost aseară pe când alergam prin ploaie
după ultima literă
E timpul beatitudinii
Noapte bună fericire şi trage zãvoarele grele
sã nu între furnicile vietățile acestea blindate
îţi mănâncă idealurile trage perdelele jupoaie pielea
lupului din oglindă ora e foarte mentolată foarte altfel
luna îşi înfoaie coadă verzuie sub plăpumi uzate
bătrânii căsătoriți recită alfabetul e timpul beatitudinii
ascultă cum îţi creşte barbă de cupru în hățișul ei
apostolii aruncă sămânța încercării mai ştii
poate în zori te şcoli răzvrătit dar fii fără grijă
potopul se amână cu câteva zile cisternele
sunt încă pe drum
Puteţi cumpăra o carte de vis
De vreme ce aţi venit la târgul de toamnă
vizitaţi-mi taraba cercetaţi-mi concepţia
de viaţă iată doamnelor iată stimaţi cântăreţi
am borcane cu homunculi de expus în birouri
am oglinzi care va arată un suflet curat puteţi
cumpăra o răzătoare pe care să vă radeţi în voie
inteligenţa şi hreanul harul hramul vă rămân
neatinse pe nimic puteţi cumpăra o carte de vise
(trandafiri de vei visa sub şenilele tancului
în curând vei şuiera ) la acelaşi preţ convenabil
vă ofer portrete de caporali teozofi puteţi cumpăra
o minunată mască de gaze o puneţi cu grijă
pe faţă în zori când ieşiţi voioşi în pădure
la cules de ciuperci scuzaţi-mă doamnelor domnilor
întrucât papagalii sunt produs de import
planetele se trag pe ascuns
Și când ne trezim
Plouă argintiu şi toate se înnegresc
şi lemnul crucii şi chipul tău de fecioară
perdeaua atârnând afară putrezeşte — e steag
de doliu albinele au băut polen otrăvit
vine seara cu lumini de mucegai şi rugină
cresc negri bureţi pe indicatoarele drumurilor
şi bâjbâind intrăm deodată în somn
ploaia ne întunecă până şi stelele din vis
dormim îmbrăţişaţi ca să nu rătăcim
şi când ne trezim e iarnă de mult
memoria noastră neagră naşte pietre albe
eşti încă tu şi foarte palidă mă întrebi
de ce acum
Spre rozmarinul din basm
Suntem iarăşi la ţară
îţi aduc în casă lemne apă dovleci
câinele vrea să-şi împartă visul cu noi
dar aţipeşte lângă focul de peşteră sfântă
aprind lumina şi o clipă eşti zâna din icoană
şi fiindcă e toamnă miroase a petrol lampant
iar merele de pe scrin au gust de veşnicie
până târziu citim din calendare vechi
totul e galben sau cafeniu şi nespus de uitat
noi înşine suntem litere în sicriele păgânilor
dar nu te speria — curând nechează caii
înhămaţi la sania din fotografia de sus
şi ne vor duce prin câmpul alb
spre rozmarinul din basm
Scrisoare
Mă întrebi ce fac aici
de toate
îngrijesc sănătatea iepurilor de casă
adnotez jurnalul cocoşului
mă adaptez ştii doar că vin din vestul ţării
iar aici în sud ceapa are alt gust
fac de toate
ţes covoare de mărar şi pătrunjel
schimb purici de pat pe purici de varză
admir limuzinele satului
şi serile îmi umplu pipa cu tutun
plecând într-o călătorie în jurul lumii
călare pe o cămilă de fum
nu e destul?
Pe aici…
Pe aici au trecut celebrii hoţi de cai
pe aici au trecut căutători de comori şi zlătari
pe aici a trecut un ridicător de greutăţi de la circ
a trecut un bătrân ursar melancolic
a trecut un vrăjitor cu mustăţi de crepdeşin
a trecut o carte cu tâlcuirea exactă a viselor
pe aici a trecut un dezertor cu eghileţi de ciulini
au trecut caleşti ţigări de foi şi păuni
au trecut butoaie cu sulf şi cu păcură
au trecut cocoşi de zahăr ars
a trecut o şaretă galbenă cu osii verzi
pe aici a trecut o tabacheră cu muzicuţă
şi o călimară cu cerneală violetă
a trecut o hartă întreagă
a trecut un oleandru şi un pinten de argint
au trecut calupuri de unt
a trecut
un măcelar un hangiu un rotar
pe aici a trecut un incendiu
urmele lui se văd şi astăzi pe mâini
Sunt multe amintiri
La bufet ţăranii beau ţuică fiartă s-a adus şi bere
sunt multe amintiri din războiul ultim îl ştim
uneori după-amiaza treceau prin lanuri dulci de secară
lejer cu armele în bandulieră
pe cartuşe înfloreau lacrimi purtau în raniţă
mărunte creioane chimice scrisori blăniţe de iepure fotografii
unii au fost cavalerişti ageri unul a fost sergent sanitar
unii au rămas cu faţa lipită de rădăcini căştile lor
adăpostesc vietăţi subterane sau poate se dizolvă în săruri
albastre
cine ştie
dar sunt şi alte amintiri altele exprimate cu glas răguşit
până şi în acest bufet acaparat de fum dens
timpul deşartă diamante false şi diamante adevărate
oricum în zorii zilei vor începe cu toţii aceeaşi muncă
sub aripa îngheţată a pădurii şi uitând
tragedii secrete
Durere
A încetat şi zgomotul piuliţei zgomotul acestui
clopot afurisit din biserica bietei gospodine
lingurile tigăile s-au înecat în balta chiuvetei
pe faţa de masă pluteşte duh de sosuri din timpuri
uitate iar luna pune aura gândacului negru
încremenit pe făraş acest tron al gunoiului
în timp ce gospodina doarme goneşte
pe un caluţ de cartof
Vântul
Vântul acesta nevăzut însufleţeşte cocoşul de tablă de pe casă
vântul acesta nevăzut descifrează literele soarelui de pe frunze
vântul acesta nevăzut desface nămolul în fragmente
vântul acesta nevăzut deformează geometria riguroasă a parcelelor de trifoi
vântul acesta nevăzut consimte să care polenul florilor
vântul acesta nevăzut aprinde cu tandreţe lămpile câmpului
vântul acesta nevăzut impune în văzduh o rigoare impecabilă
vântul acesta nevăzut umple vidul cu lichide albastre
vântul acesta nevăzut cristalizează sudoarea de pe ceafa ţăranului
vântul acesta nevăzut pune catifele de de mânz pe mâinile îndrăgostiţilor
vântul acesta nevăzut soseşte cu salve în capitala sturzilor
vântul acesta nevăzut aduce în pădure dovezi de bunăvoinţă
vântul acesta nevăzut nu cunoaşte povara făinii pe care o deşartă cu atâta fervoare
vântul acesta nevăzut scutură şi smulge clopoţeii de hârtie din palmele morţilor
vântul acesta nevăzut determina gânduri germinaţii şi tristeţi
şi determină şi alte mii de sentimente
care pot oricând izbucni în subterane cetăţui de argint
Primăvară somptuoasă
Femeile cară sacoşe cu legume cu peşte congelat
câteva cepe se rostogolesc lângă gura canalului
încet încet li se deschid delicatele aripi de sidef
bucuria se localizează-n zona epigastrului
melancolia
dispare sub ficusul din vitrina hotelului
la colţul străzii Scufiţa roşie îşi scoate pantoful
îl scutură de pietricele şi-şi mângâie călcâiul ce pare
petală de trandafir prăfuită
în apropierea acestei scene înduioşătoare
doi inşi cu aer de peripateticieni beau citronadă şi discută zgomotos
despre hidrogenul din cocoaşa metafizicii
un poet excentric se plimbă cu bicicleta pe cer
pedalează spre rima foarte rară
şi eşuează într-o cadă în care colcăie raci
pe stadion aleargă zebre şi o clipă mingea de fotbal
acoperă soarele virginal
coji de aur cad de pe umeri sudoare dulce picură din muguri
în ceasornicele de la intersecţia bulevardelor
se aud pârâituri de oscioare şi murmur de insecte
placenta timpului se dilată enorm
este un du-te-vino festiv
Șopron
Copilul întră speriat,
tărâmul fantomelor rămâne afară
în inimi și-n iadul fântânii, în alunii întunecoși
dindărătul grădinii,
aici e-o împăcare caldă, un cântec
cu glas de rumeguș, o bucurie naivă,
brusc se face lumină de rai,
rândunica țâșnește frumos de sub grindă
și se duce la Dumnezeu ca să-i spună
un psalm de argint,
aici sunt inelele și literele de metal
pentru hamurile uscate ca șerpii
de pe drumurile verii,
sunt clopoțeii — sufletul lunii decembrie, sunt
potcoavele rupte, care par niște inimi ciobite,
sunt o mie de obiecte rămase de la străbunici –
oare mai pot folosi la ceva?
Aici e felinarul orbit de treizeci de ani,
e presa pentru storsul strugurilor —
așteaptă să se umple fagurii toamnei,
atunci din jgheabul ei va curge mustul, ofrandă
pentru sfântul Dionisos
care hoinărește din sat în sat și discută cu țăranii
prin cârciumi,
aici e coasa și grebla, sunt toate uneltele
pentru răstignitul porcilor, iarna
într-un colț picotește roata de tors a bunicii —
este o lume care moare într-un anotimp
și reînvie în alt anotimp
ca până la urmă să nu mai reînvie niciodată.
Aici, ziua veghează rândunica,
noaptea veghează luna care-și vâră craniul palid
pe ferestruica de sus.
Aici, sub prag,
e îngropată inima mea de copil.
La ora douăsprezece şi un sfert
Copiii ies de la şcoală
se împrăştie că potârnichile care nu mai există
scriu pe ziduri ştiţi voi ce
căţăraţi pe garduri fură corcoduşe verzi
trag cu praştia în coadă măgarului nomad
dau cu piciorul în cutii de conserve goale
spun la revedere stăncuţelor trezite din somn
vântul le împrăştie cărţile caietele
vine o ploaie acră
şi copiii intră în cisterne în scorburi
unde ascultă în transă basmele broscoilor
căsătoriţi cu fiice de regi
Tocmai vă ştergeţi barba brumată
Tramvaiul meu are suave aripi de libelulă
seara mă poartă lin deasupra culorilor aspre
mă depune în camera voastră tocmai mâncaţi
potârnichi pepit tocmai vă ştergeţi barba brumată
în vecini copilul primeşte două clopote la fund au
pe terasa înstelată o femeie destoinică mângâie
coarnele diavolului dar apa robinetului picură
totul ar fi în ordine şi chiar în distinsă dezordine
numai că Nichita Stănescu lipseşte iarăşi de-acasă
taie în lună litere de vis pentru ţesut cuvinte de vis
revine cu mantia zeului pe umeri deci rondul meu
se încheie îmi dezbrac bufonul de romburi şi cioburi
şi tramvaiul meu deraiază şi nu-mi rămâne decât
să iau din cuibul îngerului o bomboană de malț
treptat dizolvând-mă
Hibernală
Lui Laurenţiu Ulici
Ninsoarea acoperă toate cărările
vulpea şi pădurea se îndepărtează
îmi înfășor mai bine fularul la gât
brusc coboară seara din cartea ei esenţială
iese Paul din Alep
călătorul se miră şi apoi mă întreabă
schimbăm între noi felinare
şi plecăm împreună
la marile întruniri ale somnului
Naşterea poemului
Lui Marcel Tolcea
descifrez anevoie încâlcite semne
pe zăpada proaspătă toate
duc la magazia de lemne
ce vietate caută miresme de pădure?
îmi rotesc privirile le ridic
spre acoperişul magaziei
o pasăre cu patru aripi şi creastă de frunze
cloceşte cărbuni în melonul lui magritte
arunc în sus un bulgăre de zăpadă
bulgărele se desface-n picături albastre
şi deodată e noapte ştiu
şi mă iluminez
Şi nu uita şi nu uita
Stam întinşi pe ţărmul mării noi baritonii
veacului cu aripi de nailon desigur cu toţii iubim
nisipul şi soarele dintre valuri apar sirenele cu sex
otrăvit visăm avem nostalgia gramofonului cu pâlnie
de pe vremea când doamnele volanaşe domnişoarele polka
se-mbăiau în costume metafizice poftim o bomboană cu mentă
să uiţi trecutul să accepţi staniolul autentic poftim
o barcă să pleci fără busola să pleci fără nimb
s-a aflat cu precizie că ultima iluzie s-a dizolvat
luna e numai o piatra ponce un disc oarecare
poleit cu cenuşă lasă computerul şi intră în mare
şi nu uita niciodată destinul planctonului
Treflă pe treflă
Poeţilor Virgil Mazilescu şi Daniel Turcea
Stam la o masă aşternută cu amurg de coniac
printre picioarele noastre aleargă animale teribile
dar numai în zori ucidem tigrul acum
pândim armonia cuvântului carnea sa
e mentă smochină ori smirnă şi iată
că pământul ne slăveşte pe toţi
de ce să ne mănânce vulturul acela
o şi e vară şi toamnă şi iarnă şi încă
ne aflăm în acest carusel dar nu vă speriaţi
toate drumurile duc mâine la râul
care ne spală moartea adunată pe faţă
şi desigur vom fi
treflă pe treflă
O casetă cu şerpi
lui Adam Puslojic
Lângă roza vânturilor cu lira sub braț
poetul fumează nori şi arată drumuri inverse
unii îl cred şi-şi mută turma de oi înspre lupi
unii pe vreme senină deschid umbrela şi fac astenie
alţii se duc să cultive grâu sau mac şi culeg
pietricele dorm liniştiţi în loc de vară au iarnă
şi prăjesc pe plită elegia belşugului bravo poetul
compune un nou sistem de irigare şi-i trage pe sfoară
pe cei care vor să-l tragă pe apă bravo şi bravo
cel deprins cu nuanţele galbene salută poetul
de armindeni ii trimite o casetă cu şerpi
dar ochiul magic se-aprinde
Pe undeva în derivă
Doamnă de unde veniţi până ieri
şi eu eram în derivă aveţi picioare
atât de frumoase sunt coloanele iadului legaţi-mă
de ele târâţi-mă în foc sunteţi sora laptelui smoala
şi aveţi un portret generos nu sunteţi cumva Ofelia
nu fecioara aceea palidă a fost mâncată de raci
dumneavoastră aveţi piper sub piele aveţi şi sex
şi zece unghii-porunci legaţi-mă de picioarele
proprii târâţi-mâ pe aleile iadului altfel
vă rup portretul am zis
Din bucătăria noastră
Iubito din bucătăria noastră dispare treptat
mirosul metafizic al legumelor însăşi perdeaua
asistă atentă la transformările umbrelor calme
persistă pretutindeni un gust de sare umedă
se întunecă pâinea frumoasă a zilelor
iar peştele verii boleşte în fântâna din cer
auzi cum clopoţeii de lemn pe sfori de vânt
anunţă o trecere şi mai adâncă? dispare treptat
urma de argint a păianjenului de pe tavan roagă-te
îngerului închis în gutuie să nu ne lase cumva
în frigul din somn despărţiţi
Spre ore festive
Nu ştiu dacă scrie în ziarele cartierului prin vecini
mâine va fi botez cu nume de zăpadă moale şi cetină
cuţitele se avântă în carnea roză din maşina de tocat
ies viermişorii tubulari aşteptând întâlnirea decisivă cu piperul ceapa şi sarea
în orişice caz cuptorul e-un altar încărcat de arome
aripi îi cresc copilului în coconul de scutece vai
să nu zboare cumva bunicul păzeşte damigeana gustă puţin
mătuşa se închină la minunile zahărului
linge cu fervoare cratiţa sărbătoarei albastră
mâine fotograful va umple încă o filă în albumul
familiei sicriul acela mic din antreu secta
rozătoarelor adepte ale hârtiei durabile
Cronică
Nimerindu-se adunaţi în jurul sticlei cu vin
îşi descriu învăţătorii din sat aşa cum erau
Unul avea un suflet bun şi nu trăgea niciodată copiii de urechi
sublocotenent de rezervă
a murit pe front în primul război
altul te punea în genunchi te bătea la fund te izbea de pereţi
fuma Naţionale una după alta
a murit de moarte naturală în ziua de Paşti
altul te punea să-i aduci găini şi urdă şi miere şi nuci
îşi lasă barbă şi era aşa şi aşa
a căzut de pe-o scară şi numaidecât a murit
altul era sever dar învaţă copiii cum arată ţara şi totodată
îi învaţă să-şi sufle nasul frumos îi îndemna
să-şi taie unghiile să-şi spele urechile
a murit bătrân într-un accident de tren şi l-au plâns
altul purta pantaloni bufanţi îi chinuia o nevastă beţivă
şi-l chinuia şi o gută
câteodată prin clasă alerga nervos după muşte
nu mai ştia cum a murit
altul era tare sărac şi nu cerea de la nimeni nimic
şi copiii îl iubeau îi ducea să culeagă flori
le citea poezii dintr-o carte cu file de iarbă
zică-se că suferea de ftizie
altul semăna la chip cu Rasputin a rămas puţin în sat
nevastă-sa avea fumuri de cucoană se mânjea cu
pudra şi umbla în mătăsuri
a murit? mai trăieşte?
altul juca domino cu notarul şi venea în clasă târziu
se acoperea cu pălărie de fetru şi era întotdeauna
vesel la violină cânta fără greş
a murit în război în ăstălalt
şi altul i-a învăţat pe săteni cum să prindă roiul de albine
cum să altoiască trandafirii i-a învăţat
şi alte lucruri utile
azi e pensionar şi umblă cu amintirea pe străzi
cam ăştia sunt toţi care au fost până la era nouă
Vechi târg în Banat
Ah, cai furtunoşi sau resemnaţi, cai de plug,
mângâiaţi pe bot, cǎutaţi pe-ndelete la dinţi,
cai goniţi în cerc sǎ se vadǎ cǎ nu sunt bolnavi,
şi armǎsarul ridicat în douǎ picioare subţiri
arǎtându-şi pântecul argintiu cu pale de foc –
şi nebunul privea mângâind nevǎzute obiecte,
copilul plângea îngrozit, uneori asculta
melodia flaşnetei monotonǎ ca zilele verii
ce-aveau sǎ nu mai revinǎ vreodatǎ –
ah, şi planetele papagalului nu spuneau niciodatǎ nimic
despre viaţa celor îngenuchiaţi cu pǎlǎria în faţǎ,
a celor lungiţi ca reptilele, veşnic cerând
banul coclit de sudoarea din palmǎ…
Strǎlucirea paielor risipite pe haine! Strǎlucirea
Pǎpuşii de turtǎ dulce culcatǎ pe braţ –
Şi chipul îmi fugea ca mercurul pe-oglinda
Pǎpuşii turtite… Şi trompetele lungi de carton
Anunţând cǎderea îngerilor în visele noastre
De copii purtaţi de vârtejul cǎluşeilor trişti!
Nebunul privea îndrǎgostiţii fotografiaţi
Lângǎ peisajul cu avion şi palmieri violeţi,
orbul cânta din vioarǎ un imn lui Dumnezeu,
râului în care neauzit cobora. Sprijinit
peste vise, bǎtrânul tǎcut ca un patriarh
vindea lipitori şi rǎdǎcini de lecuit milioane de boli,
nebunul ridica boabele porumbului strivite în praf
semǎnându-le-n ogoare pe cari numai el le vedea.
Mugetul taurului gonind cutremura o clipitǎ pe cei
Ce fumau vorbind despre recolte şi dragoste –
Sau blestemau şi râdeau şi plângeau
În zgomotul monedelor aruncate
Prin praf, pe tejghea…
Roata norocului
Venim la roata norocului neagră şi roşie
semnele ei sunt albe ca ochii destinului
din malul zilei ies crocodilii-cu gura deschisă
caută roata norocului vor s-o înghită
numai unul câştigă sticla de şampanie
este o după-amiază cu aripi obosite
nici o adiere nu te clinteşte din loc
odecolon şi pudră şi transpiraţie acră
mierea melodiei La Paloma ne curge pe buze
numai unul câştigă sticla de şampanie
roata se opreşte cu scrâşnet de iad vlăguit
unul primeşte suave flori de mătase
pentru nunta cu moliile altul apucă
glastra cu muşte uscate anul trecut
soldatul câştigă oglinda: priveşte în ea
şi faţa şi-o vede acoperită cu lut
cine câştigă sticla de şampanie?
Pe fundul poşetei mai găseşti o monedă
o aruncăm cu nepăsarea de prinţ a săracului
seara târziu
cu mierea melodiei La Paloma pe buze
plecăm spre casă cu puşculiţa de ghips —
în ea să strângem bani să plecăm pe altă planetă
Moment din copilărie
Mânjiți pe obraji cu boabe de bozii
ne cățărăm pe grilajul ruginit
de unde privim
sărbătoarea din curte —
pe masa așezată printre dalii înalte
pahare și sticle cu dop de cocean
înconjură gramofonul pictat
cu îngeri zburând peste cai,
si discul se răsucește repede repede
în aerul toamnei plutesc funigei,
porumbeii venind și plecând
sunt explozii albastre,
din pâlnia de foc a gramofonului
cresc povești despre valurile Dunării
și nouă acum ni se pare
că oamenii din curte sunt veseli
fără să știm că sumedenii de gânduri
cu pietre ascuțite
le bat întruna în tâmple
cineva se gândește la datoria de la Banca Albina
cineva se gândește la soția bolnavă în pat
cineva se gândește la inundația de anul trecut
cineva se gândește la viile distruse de filoxeră
și discul se răsucește repede repede
aerul e plin cu pleavă, cu viespii
ce coboară și sug din perele strivite în prag
si cad apoi în apa verzuie din jgheab
si discul se răsucește repede repede
iar noi privim fermecați;
când pași se aud venind către noi
fugim și ne ascundem în șanț,
ne spunem că odată și noi vom fi mari
și atunci vom cumpără gramofoane cu pâlnie de aur
și ascultăm cât vrem
povesti minunate…
Profesorii de gimnaziu
Ei s-au retras în cimitirul
cu îngeri de bronz înverzit;
azi memoria mea
îi ridică din morminte
redându-le siluetele vechi:
Vara, pe străzile oraşului mic…
Sunt îmbrăcaţi în haine sobre
lucind de atâta şi atâta călcat,
la gâtul lor mereu transpirat
atârnă lavalierele
ca nişte păsări căzute în praf…
O, iată-i acasă, martiri ai chinului zilnic,
în camere cu umbre mucegăite
tuşesc uşor, vorbesc fără sens,
taie lemne în curte
sau tac lângă soţiile lor
legate la frunte din pricina
migrenelor fără sfârşit:
lefuri mici, fetele nici azi măritate…
Spre seară, cu învierea zorelelor
ei tresar şi ies în strada răcorită
intrând în cazinoul suav tapetat.
Acolo aşează ceasul pe masa de marmoră
– de fapt ce timp să măsoare? –
comandă o turcească, frunzăresc “Universul”
şi-n clipa aleasă în urmă cu două decenii
încep să discute la flacăra focului scăzut
despre Napoleon şi amantele sale.
O, viața lor
citită în oglinda restului de cafea
presărat cu scrum de ţigară:
misterioase litere spun
o poveste nespus de amară.
În drum spre căminele strâmte
trecătorii îi salută cu teamă ascunsă
domnii profesori îşi ridică meloanele grele de praf
şi le răspund cu zâmbet prietenos
căci ei, îmbătrâniţi înainte de timp
nu mai au energia să fie prea răi…
În orologiu e foarte târziu
Bunica a fost cândva în California acolo
oamenii cresc altfel de iepuri ce minunat
e la noi în Balcani bunica s-a întors de mult
melancolică priveşte acum pe fereastră
daliile sunt nişte capete de pudel din curte
adie miros de varză bunica era o femeie
aproape înaltă sclipea ca alamurile fanfarei
din chioşc în orologiu e foarte târziu
şi un vapor cu aburi se scufundă încet
în gravura de sus.
Amânări
Factorul poștal îmi ocolește casa
poate întârzie prin bufetele cartierului
bicicleta lui gonește singură pe străzi
de când aștept noutăți din continentul trecutului
cine-mi călărește caii de ametist?
marea amurgurile ei fastuoase mai există?
osemintele tatălui meu ce mai fac? mai discută cu iarba?
sânii copilei care mi-a dat sa beau sulfina si apa din palmele-i fragede
cum au evoluat?
noutăți aștept și din arhipelagul viitorului
bolile ce semnale si ce culori pregătesc?
pletele mele vor creste maiestuoase până la capăt?
soneria bicicletei mă trezește noaptea din somn
readorm si visez ca-n geanta factorului poștal
șoarecii rod plicuri cu numele meu
Frizerul
Pornea dis-de-dimineață cu lădița sub braț,
ciocănea discret în geam până când auzea
o tuse ușoară, un răspuns mormăit…
Povestea ce s-a-ntâmplat peste noapte în sat,
afla cine se duce la târg să cumpere cai,
cine se căsătorește curând, cine s-a spânzurat.
Era calendar; știa prețul porumbului nou;
nimeni nu punea ventuze mai bine ca el!
Cu pămătuful ca o crizantemă-nfoiată
arăta un punct în aer — și vorbea, și vorbea…
Mie îmi plăcea când pulveriza odecolon.
Acoperit de zăpadă și ploaie, tras între umeri
alerga cu lădița din casă în casă…
De sărbători felicita familia întreagă,
deseori era poftit să rămână la masă.
Duminica după-amiaza îmbrăcat în haine negre
juca popice sau farbel cu cărți ungurești,
mândru cerceta pe fiecare parte: — Da,
eu v-am făcut frumoși, cu briciul și cu priceperea mea!
Afla el primul noutățile din sat.
Nimeni nu s-a supărat vreodată pe el —
pe toți i-a făcut pentru o zi, două, frumoși,
tuturor le-a spus taine la ureche
dimineața, aplecat peste capete somnoroase
cu briciul ascuțit și lucios…
Visul vine pe scara de servici
Număr cutele așternutului rece la înmulțesc la pătrat
somnul apare greu și târziu
de atâta amar de vreme dorm singur
cea care mi-a fost in viată stâlp de ametist
a intrat în sângele florilor din cimitir
uneori o caut la telefon
dar vocea ei e numai strigat scurt de miel
și celelalte au murit de mult totuși le văd
umblând prin piață trag după ele cățeluși jigăriți
și se târguiesc cu vânzătoarele de mărar
pielea tatuată de sărutări s-a zbârcit
dulcile peceți s-au făcut aspre la pipăit
seamănă cu urmele copitelor de diavol
visul vine pe scara de servici
are aripi de plumb și mă trage brusc în abis
Vizită pe amurg
Mă vizitează mama vine
din imperiul seifurilor de țărână
mi-a auzit suspinul
aduce albumul fotografiilor din anii
fără boli si lacrimi și fără invazii barbare
mă strânge la piept îmi pipăie ranile sângerânde
de când le am? încremenite buzele tac
mă privește cu ochii umeziți
i se pare că sunt mai bătrân decât ea
o consolează gândul ca m-am mutat
lângă ogoarele familiei vai azi despuiate de aura pietrelor de hotar
mâncăm aluaturi pregătite-n bucătăria bunicii
bem apa limpede din fântâna curții invadate de flori de glasuri vesele
ne plimbăm prin încăperi plușate
(copil îmi plăcea să ascult misteriosul sunet din gușa stârcului împăiat)
se aude larma străzii anarhizate
mama îmi așterne patul ca în zilele când eram cu toți fericiți
netezește perna face semnul crucii pe ea
mama pleacă în toiul nopții
ia pe umerii ei firavi
jumătate din suspinul meu jumătate
din rănile mele sângerânde
Lăcustele
La ceasul belşugului aşteptat
sosesc pe neaşteptate lăcustele
invadează străzile clădirile publice
asaltează tarabele cu mirodenii şi produse cosmetice
una câte una intră în visteria cerşetorului
se strecoară sub fustele femeilor coafând-le pubisul
străpung urechile fruntaşilor politici
adunaţi să trateze compromisuri cu plagă
tunetul clopotului trezeşte morţii
care vin la faţa locului
lăcustele autohtone lăcustele marocane lăcustele de toate neamurile
rod registrele cadastrale chitanţierele rod dantelăriile grădinilor
nici pietrele de moară nu-s ocolite
o catastrofă de dimensiune istorică
spre seară lăcustele sătule
pleacă în formaţiune de nori
umăr lângă umăr cetăţenii urbei cântă în cor:
ŞI DE DATA ASTA RĂBDAREA NOASTRĂ
A FOST EXEMPLARĂ
13-15 iunie 1990
Doamne acești tineri frumoși
răstigniţi pe târnăcoape
împreunate în formă de cruce —
în timp ce marii prelați
jucau zaruri îndărătul
altarelor mânjite cu bălegar.
Antilirică
Nu sunteţi în Europa
mi-a spus o doamna la Viena pe data
de 15 iunie Anno Domini 1990
am plâns apoi i-am recitat
câteva poeme din Lucian Blaga
doamna a stat câteva clipe pe gânduri
şi a spus iartă-mă aţi fost în Europa
Civilizaţie originală
Cizma de cauciuc numărul 50
care mi-a strivit maşina de scris
mărșăluiește glorioasă spre cetatea
unde se preda alfabetul gângăvelii
iar fluturele este declarat dușmanul poeziei
Soţia călăului reactivat citeşte biografii neromantice
Georg Trakl fusese declarat nebun
pe când ţinea să-şi tragă un glonte în piept
la vederea răniţilor muribunzi
pe frontul negru din Galiţia
Pe George Bacovia l-au angajat impiegat
clasa a III-a şi i se da de scris la marea clădire
dar mâna lui era făcută
să cânte la vioară în amurg violet
Cezar Vallejo murea de foame
în capitala luminilor
într-o zi de joi
când afară ploua monoton
şi versul cădea în proză
Robert Desnos a fost transportat într-un vagon de vite
mai întâi i-au smuls aripile de înger
apoi l-au aruncat în hăul crematoriului
la Terezin
Jorge Luis Borges primise titlul
de inspector „al păsărilor
comestibile din Buenos Aires”
însă moartea l-a găsit în labirintul cărţilor
Ossip Mandelştam a murit într-un gulag necunoscut
trupul sau aruncat pe gheaţa Siberiei
l-au ciugulit corbi cu stea roşie pe piept
Alungat din templul culturii
Lucian Blaga a trebuit să asiste „mut ca o lebădă”
la hăcuirea sufletului românesc
Pe Ezra Pound îl plimbau într-o colivie
pe străzile nu mai ştiu cărui oraş turistic
din Italia fotbalistică
Sfântului Vasile Voiculescu
mâna politrucului asiatic
i-a rupt cu bâta şira spinării
şi bătrânul blajin a murit făcând greva foamei
Cine or fi aceşti nătărăi?
Întreabă soţia călăului reactivat
în timp ce lasă cartea din mâna
şi soarbe cu paiul
din băutura limpede şi aromată
ca istoria secolului douăzeci
Generalul morții
Noaptea geme și asudă în somn
vin spre el cortegiile de schelete
de la Canal de la Aiud de la Sighet
din toată țara prefăcuta-n pivniță de plumb
dimineața cineva bate sfios la ușă
e postașul care-i aduce pensia de merit
pentru consolidarea puterii populare
postașul primește bacșiș o gheara de corb
Elegie
Patruzeci și cinci de ani mi-au ajuns
părăsit de nădejdi și elanuri
caut o grotă unde să mor
printre păianjeni departe de semenii
care pun mercurialul înaintea decalogului
Râd si fumează
Candidații la fericire
stau pe terasă beau bere irizată
dezbat probleme despică
butucii adevărului descriu
violente scene de dragoste
râd și fumează râd
și râgâie cu fervoare
treptat treptat berea se tulbură
sub aburii căscatului
și deodată noaptea
coboară în testiculele lor transpirate
Așteptăm
Aşteptăm o generaţie mai puţin somnoroasă
aşteptăm o recoltă de narcise autentice
aşteptăm un timp
care să aibă culoarea şi sensul timpului
aşteptăm o bătrâneţe surâzătoare
şi preoţi cu voce limpede
Unde urzicile cad copleșite
Plantați-mi crucea acolo unde cărările se opresc
în cimitirul fiarelor vechi unde urzicile cad copleșite
şi unde nimeni nu vine pe amurg cu pălăria în mâna
să murmure rugăciuni pentru fiica fecioara pierdută
nu am merite merinde nu am bust am brusturi sunt numai
o aripă târâtă cu moleşeala tunurilor în ploaie
sunt numai un ochi obosit de atâta privit spre treptele
urcate de sorii pantofilor voştri la urmă urmei
aruncaţi-mă oriunde furnica sau capra vecinului
mă caută oricând
Elegie
Minciuna preotului-broască în faţă credincioşilor
minciuna ieşită din burtă grea a legiuitorului
minciuna adăpostită în vagine şi-n carii dentare
minciuna împrăştiată de urina noului filosof
minciuna înflorită pe pâinea tare că piatra
minciuna mamei a tatălui şi a copilului în faşă
minciuna lipită de picioruşele gândacilor
minciuna rostită până şi-n clipa orgasmului
Doamne mântuieşte-ne şi aruncă o bombă cosmică
peste minciuna care de zi de zi
ne roade viscerele
Sfaturi pentru cel care doreşte să participe la înmormântarea mea
Aminteşte-ţi totdeauna leşia după-amiezilor cu recolte sărace
reţine faptul că sunt un mort mai frumos decât mortul de ieri
transmite complimente celor ce luptă anonimi împotriva şobolanilor
pune o cunună de paie pe pieptul meu cândva străbătut de curenţi marini
ştii că am fost părintele calfelor care trăiau în încăperi igrasioase?
amintirea lasă-mi-o să doarmă ca o vioară scumpă în cutia ei pluşată
e greu să ştii unde vei ajunge gândindu-te mereu la miasmele timpului
află că eu nu am avut o mătuşă care să mă declare arhitect genial
acoperă cu frunze penarul meu şi îndepărtează-te foarte discret
în numele meu aprinde o lampă şi luminează calea celor rătăciţi în vis
dăruieşte pahare de cristal degetelor mânjite de funingini grase
lasă pământenii să creadă că am plecat într-un zbor de agrement
când te desparţi de tărâmul somnului meu luminos trage aer în piept
şi declară şesurilor prin care liberă a trecut copilăria mea
că nu am înşelat niciodată speranţa sturzului”
În stagiunea viitoare
Gata trag cortina spectacolul meu s-a sfârşit
nu sunt clovn pentru cât aţi plătit e destul
v-am arătat peştişorul japonez din acvariu
meditând la soarta avioanelor de tip supersonic
am făcut între versuri şi câteva salturi mortale
dar nu le-aţi văzut am adus câteodată pe scenă
capra fonograful broasca blajină şi inima mea
vă rog îndreptaţi-vă acum spre casele voastre
în lume e-o veselie mare şi plouă şi plouă mereu
casa mea e numai un turn de hârtie subţire plecaţi
în stagiunea viitoare vă arăt şi câteva mostre
de coarne de diavol tuturor salut
Întotdeauna
Întotdeauna întotdeauna
oriunde am fi
departe sau aproape
oriunde
cu lămpi în mână
cu întuneric umilitor pe frunte
cu frunze și fără frunze pe ochi
întotdeauna
ne vom privi
Notă biobibliografică
Petre Stoica (n. 15 februarie 1931, Peciu Nou, județul Timiș – d. 21 martie 2009, Jimbolia, județul Timiș) a fost poet, traducător, publicist, colecționar de presă și bibliofil român, considerat scriitorul cu cea mai mare longevitate literară . A fost unul dintre întemeietorii „generației 60″ alături de Nichita Stănescu, Matei Călinescu, Mircea Ivănescu, Cezar Baltag.
După terminarea liceului Constantin Diaconovici Loga din Timișoara, s-a mutat la București pentru a urma cursurile Facultății de filologie secțiile romană și germană. După absolvirea facultății, între anii 1954-1962 este corector la E.S.P.L.A. și editura Univers. Funcția de redactor principal la revista „Secolul XX” a deținut-o timp de 9 ani, din ianuarie 1963 până în august 1972. În 1964 devine membru al Uniunii Scriitorilor din România. După 1989 a fost ales in Consiliul de conducere al Uniunii scriitorilor din România și a luat parte la constituirea clubului Poets, Essayists and Novelists – P.E.N., secția romană. A editat peste 100 de numere din „Dreptatea literară”, al cărui întemeietor a fost și el.
În 1991 a fost numit redactor-șef al săptămânalului „Epoca”, apoi a fost transferat la cotidianul „Epoca” tot cu aceeași funcție. După ce pleacă definitiv din București, în 1995 întemeiază la Jimbolia, jud. Timiș, Fundația Culturală Româno-Germană Petre Stoica cu scopul de a reconstitui viața culturală și spirituală română și germană de pe teritoriul Banatului. În 2007 s-a inaugurat in Jimbolia pe str. Lorena nr. 35, Muzeul Presei ‘Sever Bocu’, Petre Stoica fiind întemeietorul acestui muzeu unic in România. Muzeul cuprinde ziare, gazete, reviste, manifeste, foi volante, reviste umoristice cât și câteva componente ale unei vechi tipografii.
A publicat peste 40 de volume de poezie, majoritatea premiate.
A primit numeroase distincții si premii literare, printre care:
- Premiul Festivalului George Bacovia, Bacău (1971);
- Premiul Asociației Scriitorilor din Bucuresti (1971, 1974),
- Premiul Asociației Scriitorilor din Sibiu (1985);
- Premiul Uniunii Scriitorilor (1976, 1980, 1991),
- Premiul National de Poezie „Mihai Eminescu”, Botoșani (1994),
- Marele Premiu „Ion Vinea” pentru poezie (1996);
- Premiul Uniunii Scriitorilor, Filiala Timișoara (1996);
- Premiul de excelență culturală acordat de Austrian Airlines (1999);
- Premiul Festivalului de poezie București (2000),
- Marele Premiu al Uniunii Scriitorilor (2001),
- Marele premiu al Traducătorilor acordat de APLER, București (2005),
- Ordinul National „Pentru Merit” în grad de Cavaler.
A fost numit Cetățean de onoare al orașului Jimbolia și al municipiului Botoșani și membru onorific al „The Paradoxist Literary Movement Association” – Phoenix, AZ, SUA. A primit Diploma specială a comunității foștilor germani din Banat.
A tradus în limba română operele unor importanți scriitori germani, fiind autorul antologiilor Poezia germana modernă (1967) si Poezia austriaca moderna (în colaborare cu Maria Banuş, în 1968).
A participat la numeroase colocvii, congrese pe teme literare şi la festivaluri internaționale de poezie la: Frankfurt pe Main, Sonnerberg, Berlinul de Vest, Leipzig, Dusseldorf, Lindau, Manheim, Marburg, Viena, Graz, Lindabrum, Zagreb, Bled, Budapesta, Rotterdam, Moscova, Sofia etc… E tradus în sârbă, germană, maghiară, slovacă.
Începând cu anul 2011, Fundația Pax a instituit „Premiul Petre Stoica”, acordat unor prestigioase nume ale culturii române și europene: Șerban Foarță, Dorin Tudoran, Ion Pop, Nora Iuga, Nicolae Prelipceanu, Ileana Mălăncioiu, Ion Barbu, Adam Puslojic.
Cuprins
În clipa sublimă a naşterii mele
Autobiografie
Mama
Bunica se aşează în fotoliu
Din copilărie
Vine circul
De pe vremea filmului mut
Şambelan la curtea coniacului
E timpul beatitudinii
Puteţi cumpăra o carte de vis
Și când ne trezim
Scrisoare
Pe aici…
Sunt multe amintiri
Durere
Vântul
Primăvară somptuoasă
Șopron
Tocmai vă ştergeţi barba brumată
Hibernală
Naşterea poemului
Şi nu uita şi nu uita
Treflă pe treflă
O casetă cu şerpi
Pe undeva în derivă
Din bucătăria noastră
Spre ore festive
Cronică
Vechi târg în Banat
Roata norocului
Moment din copilărie
Profesorii de gimnaziu
În orologiu e foarte târziu
Amânări
Frizerul
Visul vine pe scara de servici
Vizită pe amurg
Lăcustele
13-15 iunie 1990
Antilirică
Civilizaţie originală
Soţia călăului reactivat citeşte biografii neromantice
Generalul morții
Elegie
Râd si fumează
Așteptăm
Unde urzicile cad copleșite
Elegie
Sfaturi pentru cel care doreşte să participe la înmormântarea mea
În stagiunea viitoare
Întotdeauna